czwartek, 6 sierpnia 2015

Sos spaghetti z selerm i marchewką na zimę do słoików.

Sos do spaghetti na bazie podstawowego przepisu na ketchup z cukinii już jest na blogu niemniej jednak podczas mojego urlopu postanowiłam stuningować i nieco zmienić składniki, bo jakoś tak moja kulinarna intuicja podpowiadała mi zrób wersję z selerem i marchewką, jak zwykle nie myliłam się dominująca nutka selera w połączeniu ze słodką marchewką i kwaśno-ostrą resztą to połączenie godne uwagi. Przepis miał pozostać w moim kuchennym zaciszu (ze względu na to, że już jeden podobny sos na blogu jest  tutaj ) ale moi wierni czytelnicy poprosili mnie abym przepisem jednak się podzieliła - co też teraz czynię z lekkim poślizgiem ale myślę, że warzyw Ci u nas dostatek i jeszcze każdy zdąży zrobić :)

Składniki: (na 7-8 słoików po 400ml)
2,5-3kg cukinii
1 duży korzeń selera wraz z łodygami
3 duże marchewki
1kg cebuli
6 koncentratów pomidorowych po 180g (albo jeden duży odpowiadający sumie 6 małych słoiczków) ja osobiście używam Madero z Biedronki - z niego wychodzi bardzo fajny gęsty sos, w poprzednim roku użyłam 'no name' z Delikatesów Centrum z dużego słoja i niestety ketchup mimo, że smaczny wyszedł rzadki...
80dag cukru
2 garście soli
1 łyżeczka pieprzu cayenne
2 łyżeczki słodkiej papryki
2szkl. octu

Cukinię zetrzeć na grubych oczkach, zasypać solą odstawić na 3-4h. Po tym czasie zlać wodę, zagotować cukinię, często mieszając gotować przez 30min.
Korzeń selera i marchewki obrać, zetrzeć na tarce na grubych oczkach. Łodygi selera posiekać drobno. Warzywa zalać wodą tak aby zakrywała warzywa na 1cm. gotować na małym ogniu przez ok.20min. do miękkości. Połowę warzyw dodać do cukiniowego musu, połowę odłożyć.
Cukiniowy mus zmiksować na gładko, dodać przyprawy, ocet,koncentrat, cukier i odłożone warzywa. Zagotować (uważać, bo bulgocze jak wulkan pełen lawy). W razie potrzeby doprawić do smaku.
Przełożyć do wyparzonych słoików, zakręcić i pasteryzować 12-15min. w garnku z gotującą się wodą tzw. pasteryzacja na mokro.
Sos genialnie sprawdza się jako dodatek do mięsa mielonego, tuńczyka lub solo na zimno wszystkie możliwości i wiele innych sprawdziłam na swoich kubkach smakowych :)

12 komentarzy:

  1. Twój przepis spadł mi z nieba (tzn z Durszlaka) - uwielbiam makarony i szukałam ciekawych przepisów na sosy - na pewno wypróbuję Twoje propozycje.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mogłam Ci pomóc :) zapraszam do szerszego zwiedzania :) szczególnie polecam zakładkę przetwory :)

      Usuń
  2. A co z przecierem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znaczy koncertem pomidorowym

      Usuń
    2. Również dodać do zmiksowanej cukinii :) juz dopasuje; )

      Usuń
    3. Również dodać do zmiksowanej cukinii :) juz dopasuje; )

      Usuń
    4. Również dodać do zmiksowanej cukinii :) juz dopasuje; )

      Usuń
  3. Moze by tak poprawić wpis o cebulę? bo dopiero przeczytałam komentarze, a cukinia juz po odsączeniu :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie można dodać później nic się nie stanie

      Usuń
    2. Spokojnie można dodać później nic się nie stanie

      Usuń

Printfriendly